رخدادهای غیرعادی آنیتا و فیزیک فرای مدل استاندارد

رخدادهای غیرعادی آنیتا و فیزیک فرای مدل استاندارد

رصدخانه‌ی آنیتا۱ در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۴ دو رخداد غیرعادی آشکار کرد که به تازگی مطالعات مختلفی در راستای توضیح این دو رخداد انجام شده است. آنیتا در پروازهای بالونی اول و سومش بر فراز آنتارکتیک۲ این دو رخداد را ثبت کرده است. آنیتا به پالس‌های رادیویی گذرا در محدوده‌ی ۳۰ مگاهرتز تا ۱ گیگاهرتز ناشی از پرتوهای کیهانی بسیار پرانرژی۳ حساس است. به طور معمول آنیتا آبشارهایی از پرتوهای کیهانی را رصد می‌کند که قطبش معکوس نسبت به میدان مغناطیسی زمین دارند. پرتوهای کیهانی بسیار پرانرژی که به جو زمین برخورد می‌کنند پالس رادیویی از خود ساطع می‌کنند که از یخ قطبی آنتارکتیک بازتاب شده و به بالون آنیتا که بر فراز آنتارکتیک در پرواز است می‌رسد. دو رخداد غیرعادی رصدشده، قطبش غیرمعکوس از خود نشان داده‌اند که با اثرات میدان مغناطیسی زمین برای یک آبشاری که مستقیما و بدون بازتاب بر روی یخ (توسط آنیتا) آشکار شده باشد، منطبق است. اما به خاطر ارتفاع بیش از ۳۰ کیلومتری پرواز آنیتا، مشاهده‌ی مستقیم آبشارهای پرتوهای کیهانی فقط در زوایای کوچک‌تر از ۶درجه نسبت به افق و بالای افق، ممکن است. تعداد اندکی از این رخدادها قبلا در داده‌های رصدخانه مشاهده شده است. اما این دو رخداد جدید، از زیر افق با زوایای سرسوی ۱۱۷ و ۱۲۵ درجه به آنیتا رسیده‌اند که غیرعادی محسوب می‌شوند. انرژی این دو رخداد حدود ۰.۶ EeV است.

دلایل مختلفی برای غیرعادی‌بودن این رخدادها وجود دارند. برای مثال انتظار نمی‌رود که هیچ ذره‌ی مدل استانداردی با چنین انرژی‌ای از داخل زمین عبور کند و به سمت دیگر آن برسد. در این مقاله، محققان نشان داده‌اند که مدل استاندارد فیزیک ذرات نمی‌تواند دو رخداد آشکارشده توسط رصدخانه‌ی آنیتا را توضیح دهد و استدلال می‌کنند که این پدیده‌ها می‌توانند فیزیکی فرای مدل استاندارد داشته باشند.

شکل ۱. نمودار فراوانی انباشته از انرژی‌های مشاهده‌شده‌ی ذره‌ی تاو که از تزریق نوترینوها در محدوده‌ی انرژی ۰.۱ تا ۱۰۰۰ EeV به دست آمده است. هر یک از نمودارها مربوط به یکی از دو رخداد غیرعادی آنیتا است. انرژی هر کدام از این دو رخداد با دایره‌ی مشکی روی نمودارها نشان داده شده است. 

شکل ۱. نمودار فراوانی انباشته از انرژی‌های مشاهده‌شده‌ی ذره‌ی تاو که از تزریق نوترینوها در محدوده‌ی انرژی ۰.۱ تا ۱۰۰۰ EeV به دست آمده است. هر یک از نمودارها مربوط به یکی از دو رخداد غیرعادی آنیتا است. انرژی هر کدام از این دو رخداد با دایره‌ی مشکی روی نمودارها نشان داده شده است.

یکی از تست‌های انجام‌شده برای اثبات غیرعادی بودن این رخدادها، شبیه‌سازی نوترینوهای تاو است. در مسیر هر یک از دو رخداد غیرعادی، حدود ۱۰۰ میلیون نوترینو تاو شبیه‌سازی و تزریق شده است که از زمین عبور کرده و ذره‌ی تاو تولید می‌کنند. تعداد ذرات تاو تولید‌شده که از زمین خارج شده‌اند در نمودار شکل ۱ نشان داده شده‌ است. در هر انرژی، ذرات شبیه‌سازی‌شده مربوط به آن انرژی یا بیشتر در نظر گرفته شده‌اند. همان‌طور که در شکل ۱ نشان داده شده است، انرژی رخدادهای غیرعادی آنیتا بیشتر از شار پخشی نوترینو تاو است و درنتیجه نوترینو تاو امکان تولید ذره‌ای با انرژی رخدادهای غیرعادی آنیتا را ندارد.

علاوه بر داده‌های آنیتا، نویسندگان این مقاله از داده‌های رصدخانه‌ی آیس‌کیوب۴ نیز استفاده کرده‌اند و استدلال می‌کنند که تعدادی از نوترینوهای پرانرژی آیس‌کیوب نیز که از سمت دیگر کره‌ی زمین به رصدخانه رسیده‌اند، از جنس ذرات غیرعادی مشاهده‌شده در آنیتا هستند و احتمالا از یک پدیده‌ (پرتوهای کیهانی برآینده از زمین) ناشی می‌شوند. وجود چنین پدیده‌ای نشان‌دهنده‌ی وجود ذرات فرای مدل استاندارد است. محققان این مقاله، سناریوهای نظری متفاوتی را بررسی می‌کنند که برای دانستن از جزییات آن‌ها می‌توانید به مقاله‌ی اصلی رجوع کنید. داده‌های بیشتری برای اثبات یا رد ادعای این مقاله لازم است و جستجوهای مشابه توسط آزمایش‌های بالونی، مانند داده‌های پرواز چهارم آنیتا به این موضوع کمک بسیاری خواهند کرد. آزمایش‌های فضایی مانند جم‌یوسو۵ نیز می‌تواند داده‌های زیادی بگیرد، هرچند محدوده‌ی انرژی این جستجو پایین‌تر از مقدار نیاز برای پدیده‌ی مورد نظر است.

(۱) ANITA or Antarctic Impulsive Transient Antenna
(۲) Antarctic
(۳) Ultra-High Energy Cosmic Rays
(۴) IceCube
(۵) JEM-Euso

عنوان اصلی مقاله: The ANITA Anomalous Events as Signatures of a Beyond Standard Model Particle, and Supporting Observations from IceCube
نویسندگان: D. B. Fox, et al
این مقاله برای چاپ در نشریه‌ی PRD فرستاده شده است.
لینک مقاله‌ی اصلی: https://arxiv.org/abs/1809.09615
گردآوری: آزاده کیوانی

دسته‌ها: مقالات روز
برچسب‌ها: نوترینو

درباره نویسنده

آزاده کیوانی

در حال حاضر به عنوان دیتاساینتیست مشغول است. پیش از این به عنوان محقق و مدرس در دانشگاه کلمبیا در نیویورک به پژوهش در زمینه‌ی اخترفیزیک پیام‌رسان‌های چندگانه، نوترینوها، و امواج گرانشی می‌پرداخت و عضو رصدخانه‌ی نوترینوی IceCube بود. قبل از آن، پژوهشگر پَسادکترا در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا و عضو تیم تحقیقاتی AMON بود. او در سال ۲۰۱۳ دکترای خود را در رشته‌ی اخترفیزیک از دانشگاه ایالتی لوییزیانا گرفته است و در طول تحصیلات تکمیلیش عضو رصدخانه Pierre Auger بود. پروژه‌ی دکترای او بررسی تأثیرات میدان مغناطیسی کهکشان راه شیری بر روی انحراف پرتوهای کیهانی پرانرژی در راستای شناخت منشأ و نوع این ذرات بوده است.

دیدگاه‌ها

  1. ابراهیم حسنی
    ابراهیم حسنی 30 سپتامبر, 2018، 22:16

    سلام،
    خیلی ممنون بابت مطالب آموزنده ای که منتشر می کنید.
    یک سوال داشتم. آیا این سیگنالها میتونند نشانه هایی از وجود ماده تاریک باشند؟ چون جنس ذرات تشکیل دهنده ماده تاریک هم طبق بعضی تئوریها از نوع ذرات مدل استاندارد نیست.

    پاسخ به این دیدگاه
  2. مریم حبیبی
    مریم حبیبی 10 اکتبر, 2018، 12:59

    چه مقاله‌ی جالبی. ممنون آزاده کیوانی عزیز

    پاسخ به این دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

<